روزشمار عملیات های دفاع مقدس

نوار زمان هشت سال جنگ تحمیلی

کد خبر : 54147
تاریخ خبر : 1402/05/24-14:35
تاریخ به روز رسانی : 1402/05/24-16:47
تعداد بازدید : 161
نسخه قابل چاپ

اذعان بعثی ها به شکست

ارتش عراق پس از عقب نشینی از چند ارتفاع این منطقه که در روزهای نخست به دست آورده بود، در اطلاعیه ای بدون اشاره به ده روز حملات پی درپی، تنها به اعلام تعداد پرواز هلی کوپترها و هواپیماهای خود بسنده کرد و بدین ترتیب ضمن اذعان به شکست، به تلاش های خود برای تصرف ارتفاعات میمک پایان داد.

اذعان بعثی ها به شکست
عملیات نصر ۶ برای بازپس گیری برخی از ارتفاعات میمک که در چند روز گذشته به دست دشمن افتاده بود در تاریخ ۱۰/۵/۱۳۶۶ آغاز شد.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در حمله به ارتفاعات محور شمالی میمک، با انهدام باقی مانده نیروهای سپاه دوم عراق، منطقه را از وجود افراد دشمن پاک سازی و ارتفاع ۶۷۰ و تپه شهدا را به طور کامل تصرف کرد.

نیروهای عمل کننده که از پشتیبانی مؤثر نیروی هوایی برخوردار بودند، با برتری دیدبانی و اجرای دقیق آتش توپخانه موفق شدند تلفات و خسارت های سنگینی به ارتش عراق وارد آورند.

در این حمله بسیاری از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شدند. همچنین ۱۲۰ تن از نیروهای عراقی اسیر و به پشت جبهه تخلیه شدند که در میان آنان یازده تن افسر و سی تن درجه دار بودند.



پاتک عراقی ها برای بازپس گیری تپه شهدا

بر اساس گزارش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، نیروهای عراقی ساعت ۱۵ امروز در منطقه عملیاتی میمک، دو بار به تپه شهدا پاتک کردند که با پایداری نیروهای خودی تلاش دشمن خنثی شد. در همین حال، هواپیماهای دشمن چند بار منطقه عملیاتی میمک و جاده های مواصلاتی را بمباران کردند. در ساعت ۱۰: ۲۰ دقیقه نیز مواضع نیروهای خودی در منطقه میمک را شش فروند هلی کوپتر مورد حمله قراردادند.

یکی از نشریه های داخلی سپاه در گزارشی از منطقه میمک، در بررسی تلاش چندروزه نیروهای دشمن در این منطقه عملیاتی نوشته است: در تاریخ سوم مردادماه، ارتش عراق با استفاده از واحدهایی از ۳۰ تیپ و گردان پیاده، کماندویی و توپخانه، حمله گسترده ای را جهت بازپس گیری ارتفاعات غرب و شمال غربی منطقه عملیاتی میمک آغاز نمود.

در اولین مرحله عملیات، دشمن موفق شد ارتفاعات ۴۵۰، ۴۹۰، ۶۰۰، ۶۱۰، ۶۴۰ و نیز ارتفاعات دوقلوی ناف میمک در غربی ترین ارتفاعات استراتژیک میمک و نیز یال شرقی ناف میمک را به تصرف خود درآورد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران طی ۸ روز عملیات سنگین که با نیرویی به استعداد ظاهری یک چهارم قوای دشمن انجام داد، توانست تعدادی از این ارتفاعات را آزاد نماید ولی مهم ترین آن ها یعنی ۶۲۰ معروف به تپه شهدا بیش از شش بار میان نیروهای خودی و ارتش عراق ردوبدل شد.

در جریان عملیات نصر ۶ در منطقه میمک، نیروهای خودی نیمی از مناطق تصرف شده توسط دشمن را آزاد کردند ولی ارتفاعات غربی میمک هم چنان در کنترل دشمن ماند.

فرماندهان نظامی علت پیشروی دشمن در منطقه را استفاده از نیروهای بسیار زیاد و مجهز و نیز پشتیبانی بی وقفه نیروی هوایی و هلی کوپترهای دشمن می دانند.



۱۱ مرداد ۱۳۶۶

در پی حمله دیروز نیروهای خودی و عقب نشینی دشمن از تپه شهدا و تپه رحمان در محور شمالی جبهه میمک، ارتش عراق امروز با تقویت نیروهای خود و پشتیبانی شدید هوایی، برای تصرف این ارتفاعات به سه پاتک نسبتاً سنگین در ساعات ۸ صبح، ۱۸ و ۱۹: ۳۰ دست زد.این حملات با پایداری نیروهای خودی مواجه شد و هیچ دستاوردی برای متجاوزان نداشت.

دشمن هم زمان با حملات زمینی و فعالیت های هلی کوپترهای خود، بیش از ۱۰ بار نیز منطقه عملیاتی میمک ر ا بمباران کرد.



اذعان دشمن به شکست

ارتش عراق پس از عقب نشینی از چند ارتفاع این منطقه که در روزهای نخست به دست آورده بود، در اطلاعیه ای بدون اشاره به ده روز حملات پی درپی، تنها به اعلام تعداد پرواز هلی کوپترها و هواپیماهای خود بسنده کرد و بدین ترتیب ضمن اذعان به شکست، به تلاش های خود برای تصرف ارتفاعات میمک پایان داد.



منبع:

یزدانفام، محمود، روزشمار جنگ ایران و عراق: اسکورت نفتکشها (کتاب پنجاهم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ سوم ۱۳۸۹، صفحات ۱۶۱، ۱۶۲، ۱۷۴

برچسب ها :

نام*
ایمیل*
نظر*


© 1397 کلیه حقوق محفوظ است | طراحی وب سایت
x - »